Things to Do , Τα καλύτερα της Κύπρου

Το πρόγραμμα του 19ου Φεστιβάλ Αξιοθέας

Όλα όσα θα δούμε στο Πολιτιστικό Φεστιβάλ του Πανεπιστημίου Κύπρου φέτος

Δημοσιεύτηκε στις 24 Μαΐου 2016

Για 19η χρονιά φέτος το Πολιτιστικό Φεστιβάλ του Πανεπιστημίου Κύπρου θα εμπλουτίσει την πολιτιστική ατζέντα της πρωτεύουσας με ένα ποικίλο πρόγραμμα καλλιτεχνικών εκδηλώσεων στο υψηλό επίπεδο που έχουμε συνηθίσει να απολαμβάνουμε στον μοναδικό χώρο του Αρχοντικού Αξιοθέας. Με πάνω από είκοσι εκδηλώσεις σε διάστημα δύο μηνών, η Αξιοθέα σίγουρα έχει κάτι να προσφέρει ακόμα και στους πιο απαιτητικούς θεατές.

Στα 750 χρόνια του Δάντη
Το Πολιτιστικό Κέντρο του Πανεπιστημίου Κύπρου θα γιορτάσει τα 750 χρόνια από τη γέννηση του μεγάλου ποιητή της Δύσης με ένα αφιέρωμα που συνδιοργανώνεται με την Πρεσβεία της Ιταλίας στην Κύπρο και θα φέρει στη Λευκωσία μια από τις σημαντικότερες σύγχρονες ποιήτριες της Ιταλίας, ιστορικό της τέχνης και δοκιμιογράφο, την Antonella Anedda, η οποία θα μιλήσει για το έργο του Δάντη. Στο καλλιτεχνικό μέρος της εκδήλωσης, μέλη του Θ.Ε.ΠΑ.Κ. θα διαβάσουν αποσπάσματα από τη «Θεία Κωμωδία» σε μετάφραση κορυφαίων νεοελλήνων ποιητών, ενώ η σοπράνο Eleonora Aleotti και ο τσελίστας Jacopo Mosesso θα παρουσιάσουν ένα μουσικό αφιέρωμα στη μεσαιωνική ιταλική μουσική (7 Ιουνίου, Είσοδος ελεύθερη). 

Το πρόγραμμα 

Δευτέρα 30 Μαΐου | 20:30

To ρεμπέτικο στην Κύπρο

ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ

Στο ρεμπέτικο τραγούδι που επηρέασε αλλά και προσδιόρισε έναν ολόκληρο λαό με αποτέλεσμα να θεωρείται σήμερα η κατεξοχήν έκφραση της ελληνικής ψυχής είναι αφιερωμένη η πρώτη εκδήλωση του καλοκαιρινού προγράμματος της Αξιοθέας, η οποία σμίγει –όπως σε ένα παλιό στέκι– μια ομάδα νέων καλλιτεχνών από την Κύπρο που επέλεξαν να συνεχίσουν με αγάπη και σεβασμό τη μεγάλη παράδοση του ρεμπέτικου.

Μια παράδοση η οποία αντλεί από την αστείρευτη πηγή του δημοτικού τραγουδιού και μετρά τρεις αιώνες, παραμένοντας πάντα ζωντανή και ιδιαίτερα αγαπημένη. Ίσως επειδή από της απαρχές τους, τα ρεμπέτικα τραγούδια –με κύρια όργανα το βιολί, το ούτι, το κανονάκι, το σαντούρι και την κιθάρα, αλλά και την πολίτικη λύρα για την περιοχή της Πόλης– ακούγονταν στα σοκάκια, στα χάνια, στις ταβέρνες και στα λαϊκά κέντρα, ενώ η θεματολογία τους απευθυνόταν και απευθύνεται σε ευρύτερη λαϊκή βάση.

Στο μικρό αυτό αφιέρωμα, θα προσπαθήσουμε να αναπαράγουμε την παρεΐστικη ατμόσφαιρα των παλιών ρεμπετάδικων όπου η μουσική ηχούσε ατόφια, χωρίς μικρόφωνα, ηχητική ενίσχυση και «μοντέρνες» προσθήκες.

Το καλλιτεχνικό πρόγραμμα της εκδήλωσης αναλαμβάνουν τα σχήματα:

«Αρχή διά του Ρεμπέτικου»

Θεόδωρος Πολυκάρπου: μπαγλαμάς, τραγούδι

Μιχάλης Κονναρή: μπουζούκι, τραγούδι

Χρήστος Ψαθάς: κιθάρα, τραγούδι

Δέσποινα Ψαθά: τραγούδι

«Λαϊκή Τετρακτύς»

Παναγιώτης Ξανθόπουλος: κιθάρα, τραγούδι

Ηλίας Ιορδάνου: μπουζούκι, τραγούδι

Άννη Παντελή: τραγούδι, μπαγλαμάς

και το πενταμελές σχήμα «Λουλλαδάκια του μπαχτσέ».

 

Tετάρτη 1 Ιουνίου | 20:30

Νερά της Κύπρου, της Συρίας και της Αιγύπτου

Σπουδή στον «θεατρικό» Καβάφη

Θ.Ε.ΠΑ.Κ.

Επιλογή, επιμέλεια κειμένων, σκηνοθεσία: Μιχάλης Πιερής

Μουσική: Ευαγόρας Καραγιώργης

Κοστούμια: Σταύρος Αντωνόπουλος

Φωτισμοί: Γρηγόρης Παπαγεωργίου

Υπεύθυνη παραγωγής, βοηθός σκηνοθέτις: Σταματία Λαουμτζή

Με αφορμή την επιτυχημένη παράσταση του Θεατρικού Εργαστηρίου Πανεπιστημίου Κύπρου στο Παλέρμο στην οποία προβλήθηκαν τα συριακά ποιήματα του Καβάφη που δίνουν μια επικαιρική διάσταση στην ποίηση του Αλεξανδρινού, το Θ.Ε.ΠΑ.Κ. παρουσιάζει τη συγκεκριμένη παράσταση και στην Αξιοθέα.

Η πρόσκληση στο Παλέρμο που έγινε με την ευκαιρία της έκδοσης των Ατελών ποιημάτων στα ιταλικά από τη Renata Lavagnini [Kavafis, Poesie incompiute (1918-1932). Palermo 2015], στάθηκε η αφορμή για μια νέα μελέτη του Καβάφη σε συνδυασμό με την πολιτική του αίσθηση όπως αυτή πιστοποιείται στον τρόπο που ο Καβάφης μελέτησε και κατανόησε τον πραγματικό χαρακτήρα των διαχρονικών πολιτικών δρωμένων στην περιοχή της Συροπαλαιστίνης.

Η παράσταση βασίζεται σε ολόκληρη την ποίηση του Καβάφη και συνδυάζει εκείνα τα ποιήματα ή μέρη σε ποιήματα όπου ο Αλεξανδρινός αξιοποιεί τεχνικές και στοιχεία της δραματικής τέχνης. Στο σκηνικό αποτέλεσμα συμβάλλει η εμπνευσμένη μουσική του Ευαγόρα Καραγιώργη που γράφτηκε ειδικά για την παράσταση, καθώς και οι ενδυματολογικές επιλογές του Σταύρου Αντωνόπουλου που προσδίδουν μια ιδιαίτερη αισθητική στο έργο.

Η προσέγγιση, η οποία λαμβάνει υπόψη τις διαφορετικές φάσεις της ποιητικής ανέλιξης του Καβάφη (πρώιμη, εποχή της διαμόρφωσης, ώριμη περίοδο), καθώς και τις θεματικές περιοχές της ποίησής του (φιλοσοφική/διδακτική, ιστορική/πολιτική, αισθησιακή/ερωτική), καθιστά την παράσταση όχι απλά ένα απολαυστικό καλλιτεχνικό γεγονός, αλλά και μια γόνιμη εκπαιδευτική εμπειρία.

 

Παρασκευή 3 Ιουνίου | 20:30

Κίτρινα Ποδήλατα

Live «με δυο κιθάρες...»

Το αγαπημένο ροκ συγκρότημα έρχεται για πρώτη φορά στην Αξιοθέα, μετά την κυκλοφορία του νέου του άλμπουμ «Κίτρινα Ποδήλατα – the acoustic project», για μια μοναδική συναυλία στο πλαίσιο της πετυχημένης ακουστικής του περιοδείας «με δυο κιθάρες...».

Οι δύο δημιουργοί, Αλέξανδρος και Γιώργος Παντελιάς, «μεταφράζουν» μουσικά τις μελωδίες και τα δυνατά μηνύματα των τραγουδιών τους σε έναν αμιγώς ακουστικό κιθαριστικό ήχο και καλούν τους φίλους τους σε μια ξεχωριστή συνάντηση. Με έντονη διάθεση να αποδείξουν για άλλη μια φορά πως η εσωτερική δύναμη και το νόημα των τραγουδιών μπορεί να αποκτήσει ιδιαίτερη αξία πάνω στις χορδές από δυο κιθάρες...

Στην Αξιοθέα λοιπόν «με δυο κιθάρες…» τα Κίτρινα Ποδήλατα στοιχηματίζουν να μας ξεσηκώσουν με δυναμισμό που πηγάζει απ' την ψυχή, με ρυθμό που δυναμώνει στα χέρια που ενώνονται και με αρμονίες που «ανοίγουν» στις φωνές της παρέας που ακούγονται σαν μία...

Τρίτη 7 Ιουνίου | 20:30

Στα 750 χρόνια του Δάντη

ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ

Πριν από 50 χρόνια, το 1966, ο νομπελίστας Έλληνας ποιητής Γιώργος Σεφέρης, κορυφαίος δοκιμιογράφος σε ευρωπαϊκό επίπεδο, αφιέρωσε ένα εξαιρετικό κείμενο στον Δάντη με την ευκαιρία της επετείου των 700 χρόνων από τη γέννησή του. Το κείμενο, πλούσιο σε αναφορές σημαντικών ποιητών και στοχαστών που είχαν εμπλακεί σε ζητήματα που έθετε η ποίηση του φλωρεντινού ποιητή (Charles Péguy, Σολωμός, Baudelaire, Βαλαωρίτης, Παλαμάς, Καβάφης, Yeats, Kλωντέλ, Gide, Καζαντζάκης, Σικελιανός, St John Perse, T.S. Eliot, Steven Runciman Jean-Paul Sartre) δίνει το εύρος και το βάθος της απήχησης του δαντικού έργου σε διεθνή κλίμακα.

Φέτος, το Πολιτιστικό Κέντρο του Πανεπιστημίου Κύπρου, αποδεχόμενο την πρόταση του εξοχότατου πρέσβη της Ιταλίας στη Λευκωσία και αγαπητού φίλου Guido Cerboni, για να συνεορτάσουμε την επέτειο των 750 χρόνων από τη γέννηση του Δάντη, προγραμμάτισε το μικρό αυτό αφιέρωμα στον μεγαλύτερο ποιητή της Δύσης, με στόχο μια τριπλή προσέγγιση στο έργο του.

Τη διάλεξη της Antonella Anedda, από τις σημαντικότερες σύγχρονες ποιήτριες της Ιταλίας, ιστορικού της τέχνης και δοκιμιογράφου, μιαν ανάγνωση από μέλη του Θ.Ε.ΠΑ.Κ. μεταφράσεων από τη Θεία Κωμωδία καμωμένων από κορυφαίους νεοέλληνες ποιητές (Βαλαωρίτη, Καβάφη, Καζαντζάκη, Σεφέρη, κ.ά.) κι ένα μουσικό αφιέρωμα στη μεσαιωνική ιταλική μουσική από δύο νέους ταλαντούχους ιταλούς μουσικούς, τη σοπράνο Eleonora Aleotti και τον μουσικό Jacopo Mosesso.

Όμως αρχίσαμε με τον Σεφέρη και αρμόζει να κλείσουμε μ’ αυτόν μεταφέροντας εδώ την καταληκτήρια παράγραφο της ομιλίας του για τα 700 χρόνια του Δάντη, όπου συνοψίζει την ουσία αυτού που πρέπει να αναζητούμε μέσα από αφιερώματα και εκδηλώσεις όπως η αποψινή:

«... ο ποιητής που παρουσιάζει μια τόσο πλούσια κλίμακα της ανθρώπινης ψυχής, ζητά προπάντων να πάμε κοντά του κοιτάζοντας κατάματα, χωρίς συγκατάβαση και χωρίς συναισθηματισμούς, την πείρα της ζωής μας ολόκληρη: πείρα από νεκρούς και ζωντανούς· από χαρές, από λύπες κι από καημούς· από μίση, αηδιασμούς και τρόμους. Με τον αναλογισμό των οραμάτων μας, έστω και των μικρών, αφού, καθώς είπαν, δεν είναι τώρα δυνατό να έχουμε μεγάλα. Με τις αστραπές που μας χτύπησαν μια στιγμή, από ασήμαντα πράγματα, ίσως, κι όμως ξαναγυρίζουν ανεξήγητα και φωτίζουν ολόκληρη τη ζωή μας: μια φωτιά σε μιαν αυγινή πλαγιά· η ρυτίδα στο πρόσωπο ενός ζητιάνου, πέντε στάλες πάνω σ’ ένα αγαπημένο σώμα· ο ξαφνικός συγκλονισμός της ομαδικής ψυχής. Με την κόλαση και τον παράδεισο που μας δόθηκε να ζήσουμε, μας ζητά να πλησιάσουμε «το ιερό ποίημα, όπου έθεσαν το χέρι τους και ουρανός και γη» (Γ, 25, 1): il poema sacro / al quale ha posto mano e cielo e terra». (Δοκιμές, τομ. Β’, σελ. 282).

 

Δευτέρα 13 Ιουνίου | 20:30

Peter Sheppard Skærved

Ρεσιτάλ βιολιού

ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ

Ο Peter Sheppard Skærved, ο μόνος εν ζωή βιολιστής ο οποίος έχει παίξει τα βιολιά των Niccolo Paganini, Joseph Joachim και G B Viotti, παρουσιάζει μια συναυλία η οποία, όπως γράφει ο ίδιος, «αναδεικνύει τη διαχρονική σχέση ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν – τις διασυνδέσεις, τις ροές, τις αντιθέσεις, τις συμφωνίες και παραφωνίες που πάλλονται στις χορδές ενός παλιού βιολιού, μέσα από τις παραισθήσεις του «πριν» και του «τώρα».

Έτσι, ο Biagio Marini, γράφοντας στη Βενετία λίγο μετά από τη Ναυμαχία της Ναυπάκτου, συνομιλεί με τον Εύη Σαμμούτη ο οποίος αναζητεί τον παλμό της σύγχρονης Λευκωσίας.

Ο αμερικανός Michael Alec Rose περιηγείται στην απεραντοσύνη του Dartmoor, αφουγκραζόμενος τις πέτρες, το νερό και τη σιωπή, συναντώντας ίσως κάπου εκεί τον φιλόσοφο-συνθέτη Jean-Jacques Rousseau ο οποίος δουλεύει πάνω στον περίφημο ύμνο του προς τη Φύση «Air à Trois Notes».

Η Judith Bingham φαντάζεται πώς θα ήταν να συνθέτει μουσική κατοπτρικά, όπως έγραφε ο Ντα Βίντσι, και μοιάζει σαν να μπαίνει σε έναν διάλογο με την εξαίρετη πασακάλια του Heinrich Biber, στην οποία μια εύθραυστη ανθρωπότητα βαδίζει χέρι-χέρι με τους αγγέλους.

Ο Giovanni Bassano, συνθέτοντας την εποχή της Ισπανικής Αρμάδας, προτρέπει τον βιολιστή στην αναζήτηση, στο «ricercar», και ανοίγει μια συνομιλία με τον ιταλό συνθέτη Paul Pellay ο οποίος δημιουργεί ένα ολόκληρο έργο από τα «σπαράγματα» μιας σονάτας για βιολί του Mozart.

Τέλος, οι δύο σπουδαίοι «μάγοι» του ήχου, ο Ξενάκης και ο Locatelli, στήνουν ασύλληπτες αρχιτεκτονικές ταυτόχρονα συμπαγείς και περιέργως εμπύρετες, ταλαντευόμενες κάπου ανάμεσα στον Mies van der Rohe και τις «Αόρατες πόλεις» του Calvino».

Οι συναυλίες του Peter Sheppard Skærved και του Τιμόθεου Στυλιανίδη πραγματοποιούνται στο πλαίσιο του Διεθνούς Συνεδρίου για τον σπουδαίο Έλληνα συνθέτη και αρχιτέκτονα Ιάννη Ξενάκη «Continuum 2016. From Xenakis to the Present: the Continuum in Music and Architecture» που συνδιοργανώνεται από το Τμήμα Αρχιτεκτονικής του Πανεπιστημίου Κύπρου και το Τμήμα Μουσικής του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου.

 

Τρίτη 14 Ιουνίου | 20:30

Τιμόθεος Στυλιανίδης

Ρεσιτάλ κιθάρας

ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ

Μια επιλογή έργων που αναδεικνύει τις επιρροές της παραδοσιακής μουσικής στο ρεπερτόριο της κλασικής κιθάρας. Το πρόγραμμα της συναυλίας περιλαμβάνει το αφιέρωμα στον Debussy από τον De Falla, ένα από τα πρώτα σύγχρονα έργα γραμμένα ειδικά για κιθάρα από μεγάλο συνθέτη· τις ενορχηστρώσεις καταλανικών παραδοσιακών τραγουδιών του Llobet· τη συναρπαστική σύνθεση σε τέσσερις κινήσεις του Frank Martin, από τα πρώτα δείγματα επιτυχούς προσαρμογής της δωδεκαφωνίας στις δυνατότητες της κιθάρας· τη λυρική «Φαντασία» του Roberto Gerhard που ταλαντεύεται ανάμεσα στην ατονικότητα και την τροπικότητα· το εντυπωσιακό «Nocturnal» του Benjamin Britten που συνδέει την τέχνη του λαούτου με το σύγχρονο όργανο· την «Toccata» του Joaquin Rodrigo στην οποία στοιχεία της αρχαιότητας παντρεύονται με τους ήχους του φλαμένκο, και το «Usher Waltz» του Nikita Koshkin που ενώνει όλες αυτές τις επιρροές και διασυνδέσεις.

 

Πέμπτη 16 Ιουνίου | 20:30

Απλότητα

Αντρέας Ροδοσθένους Τρίο & Αντρέας Πολυζογόπουλος

Η μουσική εξελίσσεται συνεχώς. Πόσο μάλλον η τζαζ μουσική. Τις εξελίξεις αυτές ακολουθούν αλλά και προκαλούν τα μέλη του «Αντρέας Ροδοσθένους Τρίο» (Αντρέας Ροδοσθένους στο μπάσο, Στέλιος Ξυδιάς στα τύμπανα και Γιώργος Μορφίτης στο πιάνο) που εδώ και τρία χρόνια πειραματίζονται και δημιουργούν στον χώρο της τζάζ, έχοντας ηχογραφήσει πρόσφατα και τον πρώτο τους ψηφιακό δίσκο, «Απλότητα», με συνθέσεις του Αντρέα. Φέτος, με τη συμμετοχή του Αντρέα Πολυζογόπουλου στην τρομπέτα, το σχήμα που έχει στο ενεργητικό του αξιόλογες συμμετοχές όπως στο EUNIC Jazz Festival του Βερολίνου και στο Τεχνόπολις Τζαζ Φεστιβάλ της Αθήνας, παρουσιάζει ένα δείγμα της μουσικής του με έναν σύγχρονο τρόπο έκφρασης.

 

Δευτέρα 20 Ιουνίου | 20:30

Μνήμες Ταξιδιών που έγιναν τραγούδια

Βάκια Σταύρου

Ταξιδεύοντας, οι ήχοι, οι λέξεις, οι εικόνες έγιναν τραγούδια. Οι αποσκευές της Βάκιας Σταύρου εμπεριέχουν μνήμες ταξιδιών που χρόνο με τον χρόνο, εμπλουτίζονται ακόμα περισσότερο.

Με βάση της το Παρίσι, δίνει κονσέρτα και γράφει συνεχώς νέα τραγούδια - πολύ σύντομα ηχογραφείται με γαλλική δισκογραφική εταιρεία ένας νέος δίσκος μετά τον τελευταίο της «Ανεμόεσσα».

Εν ολίγοις, ως τραγουδοποιός, αναμειγνύει με τον δικό της προσωπικό τρόπο διάφορες γλώσσες και ιστορίες ανθρώπων.

Ένα συνονθύλευμα τραγουδιών του κόσμου αλλά και δικών της, καινούργιων και παλαιότερων, και η συνταγή για το ονειρικό ταξίδι στα μέρη της καρδιάς διαμέσου της τόσο εκφραστικής φωνής της Βάκιας Σταύρου, είναι σίγουρη. Και δοκιμασμένη.

Βάκια Σταύρου: φωνή, κιθάρα, συνθέσεις

Κάρλος Μπερνάρντο: ενορχηστρώσεις, κιθάρα,

ιρλανδικό μπουζούκι, kalimba, charango, melodica

Ινόρ Σοτολόγκο: κρουστά

Στέλιος Πίττας: βιολοντσέλο

 

Τετάρτη 22 Ιουνίου | 20:30

Ο Καραγκιόζης γραμματικός

Θοδωρής Κωστιδάκης

ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ

Ο καραγκιοζοπαίκτης Θοδωρής Κωστιδάκης –εμψυχωτής εργαστηρίων θεατρικού παιχνιδιού και ιδρυτής του project «ΚαραγκιοΖΕΙΣ παντού!» αφιερωμένο στην τέχνη του Καραγκιόζη– παρουσιάζει την κλασική κωμωδία του Ελληνικού Θεάτρου Σκιών «Ο Καραγκιόζης γραμματικός», προσαρμοσμένη στη σύγχρονη πραγματικότητα και αισθητική, με φρέσκο μάτι αλλά και με σεβασμό στην παράδοση.

Στο έργο αυτό ο Καραγκιόζης προσλαμβάνεται ως γραμματέας από τον Πασά για να γράφει επιστολές και έγγραφα σε όσους κατοίκους δεν γνωρίζουν γραφή και ανάγνωση. Το πρόβλημα είναι ότι ούτε ο ίδιος ο Καραγκιόζης ξέρει να γράφει. Με τον εκρηκτικό χαρακτήρα του, το κοφτερό του χιούμορ και τις ευρηματικές του αντιδράσεις καταφέρνει να ξεγελάσει τους περισσότερους. Τι γίνεται όμως όταν καταφθάνει ο θείος του ο Μπάρμπα-Γιώργος; Η συνέχεια στον μπερντέ…

Η παράσταση είναι κατάλληλη για ενήλικες και παιδιά κάθε ηλικίας.

Βοηθός: Μάνος Τσαραμπουλίδης

 

Κυριακή 26 Ιουνίου | 20:30

Άσκηση ήχου και όρασης

Acoustic Ιnsight

Η «άσκηση ήχου και όρασης» είναι η συνάντηση του μουσικού Δημήτρη Σπύρου και των εικαστικών performer Χριστίνας Παπακυριακού και Τζούλιας Γεωργιάδου.

Ιστορίες, ποιήματα και εικόνες γεννιούνται και συνυπάρχουν μέσα σε μια παλέτα από χρώματα και ήχους. Η Χριστίνα Παπακυριακού, με τη χρήση overhead projector ζωντανεύει επί σκηνής με εικόνες, τοπία και χρώματα τη μουσική που εκτελεί ο Δημήτρης Σπύρου.

Φωνές, μελοποιημένη ποίηση, αυτοσχέδια και ιδιαίτερα μουσικά όργανα δημιουργούν την ατμόσφαιρα μέσα στο ονειρικό πεδίο που έρχεται να προτείνει η Τζούλια Γεωργιάδου. Εικαστική και μουσική δράση εκτελούνται ταυτόχρονα και αλληλεπιδρούν ζωντανά σε ένα συνεχή διάλογο που θέτει ερωτήματα χωρίς απαντήσεις και απαντήσεις χωρίς ερωτήματα.

 

Τρίτη 28 Ιουνίου | 20:30

Του μύθου τα γυρίσματα

Ήχοι και Μύθοι της Κρήτης

Στην Κρήτη, ακόμα ακούγονται στα ορεινά οι άγριοι χοροί των Κουρητών που προστάτευσαν την γέννα της Ρέας, ο Δίας εμφανίζεται κρυφά με τη μορφή βοσκού ή μοναχικών λυράρηδων, η Ευρώπη γυρνά στις σμαραγδένιες παραλίες της και ο Δαίδαλος νοσταλγεί τα μινωικά παλάτια.

Η κρητική μυθολογία μπλεγμένη με την κρητική μουσική, οι Τιτάνες με τα ηχοχρώματα του Ψαραντώνη και ο Λαβύρινθος με τους Χαΐνηδες, τον Ψαρογιώργη και τους παραδοσιακούς σκοπούς.

Στην μουσική, στον μύθο και στην Κρήτη, το χθες και το αύριο σμίγουν σε ένα αιώνιο τώρα.

Μαρίνα Κατσαρή: αφήγηση

Άλκης Αγαθοκλέους: νέυ, κρουστά

Ζαχαρίας Σπυριδάκης: λύρα, φωνή

Βαγγέλης Γέττος: λαούτο, φωνή

Γιάννης Σουλτάτος: μαντολίνο, φωνή

Θοδωρής Κωστιδάκης: φωτισμός

Διασκευή μύθου: Βαγγέλης Γέττος

 

Πέμπτη 30 Ιουνίου | 20:30

Με τον ήχο της κιθάρας

Eυαγόρας Καραγιώργης & Acordes

Οι Acordes, υπό τη διεύθυνση της κιθαρίστριας Ζωής Παϊσάνου, έχουν δημιουργήσει νέες προϋποθέσεις στον χώρο της μουσικής, προβάλλοντας κιθαριστικά έργα όχι μόνο επιτόπιας δημιουργίας, αλλά και έργα από το διεθνές κιθαριστικό ρεπερτόριο.

Μέσα από τη συνεργασία του σχήματος με τον συνθέτη Ευαγόρα Καραγιώργη ξεπήδησαν κομμάτια που σε μεγάλο βαθμό βασίζονται στη μουσική παράδοση της Κύπρου και σε άλλα αγαπημένα δημοτικά ή σε συνθέσεις των Μάνου Χατζιδάκι, Αχιλλέα Λυμπουρίδη, Μιχάλη Χριστοδουλίδη κ.ά.

Τα μέλη του Κιθαριστικού συνόλου Acordes αποτελούν οι:

Βύρωνας Αθηνοδώρου, Μαρία Χριστοδούλου, Χρίστος Ψαθάς, Κώστας Αποκίδης, Χαρά Σωκράτους, Άντρη Νέστορος, Ραφαέλα Μιχαηλίδου, Πραξιτέλης Νικολάου, Ζωή Παϊσάνου και στο κοντραμπάσο η Αριάδνη Παπαντωνίου.

Με το σύνολο συμπράττει ο Ευαγόρας Καραγιώργης, στο λαούτο.

 

Kυριακή 3 Ιουλίου | 20:30

Κάτω απ’ τ’ Άστρα

Cyprus Guitar Trio

Το Cyprus Guitar Trio αποτελείται από τρεις κύπριους καταξιωμένους επαγγελματίες κιθαρίστες, τον Βασίλειο Αβραάμ, τον Γιώργο Χριστοφή και τον Σωκράτη Λεπτό. Αν και οι τρεις τους έχουν σπουδάσει και διαμορφώσει τη μουσική τους παιδεία σε διαφορετικές χώρες, εντούτοις η συνύπαρξή τους παράγει ένα ισορροπημένο και μοναδικό άκουσμα.

Η μουσική βραδιά που προτείνει το Cyprus Guitar Trio είναι ένα ταξίδι στον χρόνο από την εποχή Μπαρόκ μέχρι τον 20ό αιώνα, μέσα από ένα ρεπερτόριο με γνωστά έργα σπουδαίων συνθετών όπως οι Boccherini, Vivaldi, Bizet, Guridi διασκευασμένα για τρεις κιθάρες, καθώς και αυθεντικά έργα γραμμένα για τρεις κιθάρες από συνθέτες όπως οι Farkas, Pujol, Kaps, Dyens, Hindemith και Gragnani.

Στο ρεπερτόριο του, το σχήμα παρουσιάζει ένα ευρύ φάσμα της ευρωπαϊκής και της λατινικής μουσικής με σονάτες, φαντάγκο, ρούμπα, τάγκο, βάσκικα τραγούδια, χαμπανέρα και saudade.

 

Τετάρτη 6 Ιουλίου | 20:00

Αριστοφάνους Λυσιστράτη του Κώστα Μόντη

Θ.Ε.ΠΑ.Κ.

Φιλανθρωπική παράσταση στο Προεδρικό Μέγαρο

Δραματουργική προσαρμογή/Σκηνοθεσία: Μιχάλης Πιερής

Μουσική: Ευαγόρας Καραγιώργης

Σκηνικά, κοστούμια: Χρίστος Λυσιώτης, Ηλιάνα Χρυσοστόμου

Κινησιολογία: Μιχάλης Πιερής

Χορογραφία: Έλενα Χριστοδουλίδου

Φωτισμοί: Γιώργος Κουκουμάς

Υπεύθυνη παραγωγής, βοηθός σκηνοθέτις: Σταματία Λαουμτζή

Ανταποκρινόμενο στην απαίτηση του κοινού, το Θεατρικό Εργαστήρι του Πανεπιστημίου Κύπρου παρουσιάζει για ακόμη μία φορά την περίφημη κωμωδία του Αριστοφάνη «Λυσιστράτη» σε μετάφραση στην κυπριακή διάλεκτο από τον Κώστα Μόντη.

Η «κυπριακή Λυσιστράτη» του Μόντη —με τη χυμώδη κυπριακή διάλεκτο, τη γεμάτη έξυπνες γλωσσικές και υφολογικές μεταφραστικές λύσεις— έχει πλέον καθιερωθεί στα θεατρικά δρώμενα της Κύπρου ως ένα πρότυπο σύγχρονης απόδοσης αρχαίου κειμένου, το οποίο διατηρεί τη φρεσκάδα και το μπρίο του αριστοφανικού έργου και αναδεικνύει όλο τον πλούτο της κυπριακής ντοπιολαλιάς, προσδίδοντας στην αρχαία ελληνική κωμωδία ένα έντονα τοπικό χρώμα, ένα σαφέστατο κυπριακό χαρακτήρα.

Στην παράσταση του Θ.Ε.ΠΑ.Κ. ο κυπριακός χαρακτήρας εκτείνεται και στο επίπεδο της γενικότερης μουσικής και ρυθμικής οργάνωσης του έργου, το οποίο εντάσσεται πλέον στην πολιτισμική κοιτίδα της δημοτικής και λαϊκής παράδοσης της Κύπρου. Σε αυτό το εγχείρημα, πέρα από τη σκηνοθεσία και την κινησιολογία, σημαντικό ρόλο έχει παίξει η μουσική του Ευαγόρα Καραγιώργη που συνομιλεί δημιουργικά με την κυπριακή δημοτική παράδοση και η ενδυματολογική προσέγγιση του Χρίστου Λυσιώτη που εμπνέεται από τις παραδοσιακές κυπριακές φορεσιές.

Από την πρεμιέρα της το φθινόπωρο του 2000 στο Αναγεννησιακό Φεστιβάλ του Ρεθύμνου και έως σήμερα, η «Λυσιστράτη» του Θ.Ε.ΠΑ.Κ. έχει παρουσιαστεί πολλές φορές στην Κύπρο και στο εξωτερικό (σε Πολιτιστικά Φεστιβάλ Δήμων της Κύπρου και της Κρήτης, στη Διεθνή Συνάντηση Πανεπιστημιακού Θεάτρου Ολυμπίας, στο King’s College του Πανεπιστημίου του Λονδίνου, στην Εταιρεία Κρητικών Σπουδών – Ίδρυμα Καψωμένου στα Χανιά, ακόμη και στο σκλαβωμένο Γυμνάσιο του Ριζοκαρπάσου). Γνώρισε εντυπωσιακή ανταπόκριση από το κοινό και την κριτική, και έγινε μια από τις πλέον επιτυχημένες παραγωγές του Θ.Ε.ΠΑ.Κ.

Όλα τα έσοδα της παράστασης θα διατεθούν για το φιλανθρωπικό έργο της Λέσχης Λαϊονές Λευκωσίας-Κερύνειας.

 

Δευτέρα 11 Ιουλίου | 20:30, Αρχαίο Ωδείο Πάφου
Τρίτη 19 Ιουλίου | 20:30, Αρχαίο Θέατρο Κουρίου

Χρονικό της Κύπρου του Λεόντιου Μαχαιρά

Θ.Ε.ΠA.Κ.

Διασκευή-σκηνοθεσία: Μιχάλης Πιερής

Μουσική: Αντώνης Ξυλούρης-Ψαραντώνης

Στίχοι τραγουδιών: Μιχάλης Πιερής

Σύνθεση τραγουδιών: Ευαγόρας Kαραγιώργης

Σκηνικά, κοστούμια: Χρίστος Λυσιώτης

Φωτισμοί: Γρηγόρης Παπαγεωργίου

Υπεύθυνη παραγωγής, βοηθός σκηνοθέτις: Σταματία Λαουμτζή

Με αφορμή την περιοδεία του στο Αρχαίο Ωδείο της Πάφου (11 Ιουλίου), στο Αρχαίο Θέατρο Κουρίου (19 Ιουλίου) και στο Μεσαιωνικό Κάστρο της Λάρνακας (Σεπτέμβριος), το Θ.Ε.ΠΑ.Κ. ανεβάζει ξανά την ιστορική παράστασή του «Χρονικό της Κύπρου» του Λεόντιου Μαχαιρά, με την οποία ξεκίνησε η δράση του το 1998. Πρόκειται για την πρώτη και μέχρι στιγμής μοναδική δραματοποίηση του σημαντικότερου αφηγηματικού (και δυνάμει δραματικού) κειμένου της μεσαιωνικής και νεότερης κυπριακής γραμματείας «Εξήγησις της γλυκείας χώρας Κύπρου, η οποία λέγεται Κρόνικα, τουτέστιν χρονικόν», η οποία προέκυψε ως αποτέλεσμα μακροχρόνιας φιλολογικής μελέτης του έργου του Μαχαιρά.

Βραβευμένη στο Φεστιβάλ Ιθάκης το 1998, η ιστορική αυτή παραγωγή του Θ.Ε.ΠΑ.Κ. έχει κάνει περισσότερες από 50 παραστάσεις στην Κύπρο, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (στο Μόναχο, στο Παρίσι, στο Λονδίνο, στη Βαρκελώνη).

Η κριτική πρόσληψη του έργου υπήρξε υπερθετική και η παράσταση χαρακτηρίστηκε «μείζον φιλολογικό και θεατρικό γεγονός» (Γιώργος Χατζηδάκης, εφ. «H Καθημερινή», Αθήνα, 19 Ιουλίου 1998). Ενώ, πέρα από τις κριτικές στον ελλαδικό και κυπριακό τύπο, τη σημασία της παράστασης για την ιστορική αυτογνωσία του λαού της Κύπρου, επισήμανε ο διακεκριμένος καθηγητής της μεσαιωνικής ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Cardiff της Ουαλίας, Peter W. Erbury (Journal of Medieval History, τόμ. 25, τχ. 1, 1999). Ακόμη, ο καταλανός ελληνιστής Eusebi Ayensa i Prat, σε αναλυτική κριτική της παράστασης στο ισπανικό φιλολογικό περιοδικό Erytheia, Revista de Estudios Bizantinos y Neogriegos (τόμ. 20, Μαδρίτη, 1999), σημειώνει ανάμεσα σε άλλα ότι «η παράσταση αναδεικνύει ένα από τα πιο σημαντικά κείμενα της μεσαιωνικής κυπριακής γραμματείας και προδρομικού των κειμένων της κρητικής αναγέννησης».

Οι παραστάσεις δίνονται με την ευγενική χορηγία της Medochemie, με την ευκαιρία των 40χρονών της.

 

Τετάρτη 13 Ιουλίου | 20:30

Μαγικό ταξίδι μέσα από τη μουσική της Κύπρου και της Ελλάδας

Τρίο Αθηνών

Μελωδίες γνωστές και χιλιοτραγουδισμένες, επεξεργασμένες αριστοτεχνικά, με αγάπη, γνώση και σεβασμό από συνθέτες όπως ο Σόλων Μιχαηλίδης, ο Γιάννης Κωνσταντινίδης, ο Κωνσταντίνος Κυδωνιάτης, ο Γιώργος Κάρβελλος, ο Άλκης Μπαλτάς. Εμπνεόμενοι από τη μουσική της πατρίδας τους, οι συνθέτες κατορθώνουν να συνδυάσουν ιδανικά την παράδοση με το προσωπικό τους ύφος.

Η «Σουίτα» του Σ. Μιχαηλίδη για βιολοντσέλο και πιάνο, η «Δωδεκανησιακή Σουίτα» του Γ. Κωνσταντινίδη για βιολί και πιάνο, μία από τις «Ελληνικές Σουίτες» του Κ. Κυδωνιάτη, ο «Βοσκός» του Γ. Κάρβελλου, η «Κυπριακή Σουίτα» του Α. Μπαλτά για βιολί, βιολοντσέλο και πιάνο. Ακούγοντάς τα νιώθει κανείς το γλυκό φως του ήλιου της Μεσογείου, βλέπει το γαλάζιο της θάλασσας, το εκτυφλωτικό άσπρο των μικρών σπιτιών, τα ψηλά βουνά, τους καταπράσινους κάμπους.

Τα έργα της συναυλίας θα προλογίζει ο συνθέτης, μαέστρος και διευθυντής της Κρατικής Ορχήστρας Κύπρου Άλκης Μπαλτάς.

 

Πέμπτη 14 Ιουλίου | 18:00

Σεμινάριο-θεατρικό παιχνίδι για παιδιά

με τη Στέλλα Μιχαηλίδου

ΔΩΡΕΑΝ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ

Με αφορμή την παράστασή της «Ο γάιδαρος, ο Μένιος, ο παραχαϊδεμένος», η χορογράφος, ηθοποιός και σκηνοθέτις Στέλλα Μιχαηλίδου, απόφοιτος του Τμήματος Φυσικής Αγωγής του Α.Π.Θ. και της Δραματικής Σχολής του Κ.Θ.Β.Ε., δίνει ένα σεμινάριο για παιδιά ηλικίας 3 έως και 13 χρονών που έχει τη μορφή θεατρικού παιχνιδιού και στοχεύει στο να ενεργοποιήσει την έμφυτη διάθεση των παιδιών να εκφραστούν μέσα από την κίνηση και το θέατρο. Το σεμινάριο έχει διάρκεια 90 λεπτά.

Τα παιδιά που θα το παρακολουθήσουν θα λάβουν μέρος στην παράσταση που θα πραγματοποιηθεί την επόμενη μέρα, Παρασκευή 14 Ιουλίου.

 

Παρασκευή 15 Ιουλίου | 19:00

O Γάιδαρος, ο Μένιος, ο παραχαϊδεμένος

Στέλλα Μιχαηλίδου – Κώστας Βόμβολος

Στέλλα Μιχαηλίδου: κείμενο, αφήγηση, σκηνοθετική επιμέλεια

Κώστας Βόμβολος: μουσική, πιάνο, αφήγηση

Μύρια Χατζηματθαίου: αφήγηση

Χριστίνα Πιερή: τραγούδι

Αργύρης Μπακιρτζής: τραγούδι

Γρηγόρης Παπαγρηγορίου: τραγούδι

Μιχάλης Σιγανίδης: κοντραμπάσο

Αλέξανδρος Γαγάτσης: τύμπανα

Ένα παραμύθι γεμάτο ευαισθησία και χιούμορ, για την περιπέτεια της ζωής ενός παραχαϊδεμένου γαϊδουριού και την πορεία του προς την ενηλικίωση. Μια μουσική παράσταση που ανιχνεύει με χιουμοριστικό τρόπο την υπερπροστατευτική συμπεριφορά των μαμάδων που «αιχμαλωτίζει» το παιδί και το κάνει κακομαθημένο και ευάλωτο.

Συμμετέχουν επίσης τα παιδιά που θα παρακολουθήσουν το σεμινάριο-θεατρικό παιχνίδι της Στέλλας Μιχαηλίδου, το οποίο θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη, 14 Ιουλίου, στις 18:00 στην Αξιοθέα.

 

Δευτέρα 25 Ιουλίου | 20:30

doc-fic-oh

Μιχάλης Σιγανίδης & Συγκρότημα Λαμπράκη

Doc-fic-oh είναι η δημιουργία «μουσικών συνάψεων» μεταξύ καταγραμμένου ηχητικού υλικού (document) και ζωντανής μουσικής δράσης (fiction). Ο αυτοσχεδιασμός –απαραίτητη προϋπόθεση για την ανάπτυξη αυτής της μουσικής σκέψης– μεταμορφώνει κάθε φορά «το ίδιο πάντα τραγούδι», σε νέο υλικό.

O Μιχάλης Σιγανίδης (κοντραμπάσο, ηλ. κιθάρα, φωνή, samples), παρουσιάζει ένα πρόγραμμα με συνθέσεις του και αυτοσχεδιασμούς με τον Χάρη Λαμπράκη (νέι, πλήκτρα, samples) και τον Αλέξανδρο Γαγάτση (μαρίμπα, τύμπανα). Τραγουδάει και παίζει κρουστά η Ζωή Πατίνη-Κεσελοπούλου.

Θα παιχτούν κομμάτια από όλη του τη δισκογραφία και θα ακουστούν ποιήματα των: Μ. Σαχτούρη, Ο. Καγιάμ, Λ. Κουκούλα, Τάσου Ναούμ, Γιάννη Ζήκα, Γιώργου Σιγανίδη και στίχοι του συνθέτη, μαζί με ηχογραφημένα θραύσματα λόγου και ήχων.

Θα προβληθούν ακόμα μικρού μήκους βίντεο που επιμελήθηκε ο Γιάννης Πειραλής.

 

27, 28, 29, 30, 31 Ιουλίου | 20:30

Αμμόχωστος Βασιλεύουσα

θέατρο ένα

Προσφορά στην πατρίδα μας και ιδιαίτερα στην κατεχόμενη αγαπημένη Αμμόχωστο αποτελεί η μεγάλη καλοκαιρινή παράσταση του θεατρικού σχήματος του «θεάτρου ένα» με το έργο «Αμμόχωστος Βασιλεύουσα». Πρόκειται για το αξιόλογο έργο του Κυριάκου Χαραλαμπίδη, το οποίο έχει επενδυθεί με μουσική του Σάββα Σάββα, σε σκηνοθεσία του Φώτου Φωτιάδη.

Το έργο φιλοδοξεί να φτάσει σε κάθε γωνιά της ελεύθερης Κύπρου. Η κίνηση κι ο χορός μέσα σε ένα συγκεκριμένο λειτουργικά θεατρικό χώρο ολοκληρώνουν την προσπάθειά μας να πλάσουμε συμβολικά το σώμα της Αμμοχώστου και μαζί μ’ αυτό το σώμα ολόκληρης της κατεχόμενης Κύπρου – κομμάτια του είναι μας, της μνήμης μας, της ουσίας της ύπαρξης μας.

Η παράσταση αποκτά ιδιαίτερη σημασία, καθώς συμπίπτει με τις θλιβερές επετείους της τουρκικής εισβολής του 1974. Το έργο στοχεύει στη διατήρηση της μνήμης των κατεχομένων εδαφών μας και ιδιαίτερα της Αμμοχώστου που για 42 χρόνια παραμένει πόλη-φάντασμα και διαπραγματευτικό χαρτί για τους κατακτητές της πατρίδας μας.

Σκηνοθεσία: Φώτος Φωτιάδης

Σκηνικά/κοστούμια: Ανδριανή Ρουσογένους

Μουσική: Σάββας Σάββα

Χορογραφία: Γιώργος Δημόπουλος

Σχεδιασμός Φωτισμού: Αντρέας Χριστοδουλίδης

Παίζουν: Έρικα Μπεγέτη, Μανώλης Μιχαηλίδης, Κωνσταντίνος Γαβριήλ. Στέφανη Νέρου, Τζούλιο Φιλίππο Ντ’Ερρίκο, Βασιλική Ανδρέου.

 

Εισιτήρια: κανονικό €15, φοιτητικό/μειωμένο €7.
Εισιτήριο διαρκείας για όλες τις παραστάσεις Μάιος – Ιουλίου: €60.
Για πληροφορίες και κρατήσεις: τηλ. 22894531-2.

Σχετικά

Ατζέντα
October 2022
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
Όλη η ατζέντα

Εγγραφή στο Newsletter

Εγγραφείτε στο newsletter μας για να λαμβάνετε τις τελευταίες ειδήσεις το email σας!

Eγγραφή στο Newsletter

Εγγραφείτε στο newsletter μας για να λαμβάνετε τις τελευταίες ειδήσεις στο email σας!

Close