Θέατρο , Μη χάσετε

Το κοσμογυρισμένο ''Still'' επιστρέφει στη Λευκωσία

Το Διεθνές Φεστιβάλ Λευκωσίας συνεχίζει να μας εκπλήσσει

Δημοσιεύτηκε στις 11 Ιανουαρίου 2024

Με το κοσμογυρισμένο «Still! Ένα άγαλμα που γύρισε τον κόσμο» και την καθηλωτική ιστορία «Σπυριδούλες» συνεχίζεται το ΔΦΛ… που δεν τελειώνει.

Το Διεθνές Φεστιβάλ Λευκωσίας… που δεν τελειώνει συνεχίζει να μας εκπλήσσει με τις παραστάσεις που παρουσιάζει στο Δημοτικό Θέατρο Λευκωσίας.

«STILL! ΕΝΑ ΑΓΑΛΜΑ ΠΟΥ ΓΥΡΙΣΕ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ»
Σάββατο 13 και Κυριακή 14/01/2024, 16:00
Αφού γύρισε… στην κυριολεξία όλο τον κόσμο, σε χώρες όπως, τη Λιθουανία, την Αρμενία, την Τυνησία, τη Βόρεια Μακεδονία και την Κίνα, η παράσταση «Still! Ένα άγαλμα που γύρισε τον κόσμο», επιστρέφει ξανά στο Δημοτικό Θέατρο Λευκωσίας, λίγο πριν αναχωρήσει για έναν κύκλο παραστάσεων στην Αθήνα (Δημοτικό Μουσικό Θέατρο «Μαρία Κάλλας»).

Η παράσταση, που ξεκίνησε το ταξίδι της στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Λευκωσίας 2021 και κέρδισε τις καρδιές 12.000 θεατών. Θέμα του έργου η φιλία υμνώντας την ειρήνη, την αποδοχή της διαφορετικότητας, καθώς και τη δύναμη της πραγματικής αγάπης. Ένα κορίτσι σε μια βάρκα ξεκινάει το ταξίδι του προς το άγνωστο, προσπαθώντας να ξεφύγει από τη φρίκη του πολέμου. Βρίσκει καταφύγιο σε μια άγνωστη χώρα και ξεκουράζεται σε ένα παγκάκι, κάτω από ένα άγαλμα-στρατιώτη. Πολύ σύντομα μια τρελή αποκάλυψη ανατρέπει τα πάντα: Πρόκειται για ένα άγαλμα που έχει ζωή! Μπορεί άραγε ένα άγαλμα και ένα κορίτσι να γίνουν φίλοι παντοτινοί και να γυρίσουν μαζί τον κόσμο; Μπορεί το κορίτσι να μάθει στο άγαλμα πώς είναι να ζεις αληθινά και να το πείσει να αφήσει από το χέρι του
για πάντα το σπαθί που κρατάει;

Ο σκηνοθέτης Κώστας Σιλβέστρος και ο χορογράφος Παναγιώτης Τοφή συνθέτουν από κοινού την παράσταση παρασυρόμενοι από την ιστορία που επινόησε ο στιχουργός Σταύρος Σταύρου. Με όχημά τους την πρωτότυπη μουσική του Έλληνα πιανίστα και συνθέτη Θοδωρή Οικονόμου, δημιουργούν μια πανδαισία μουσικών, εικόνων και χρωμάτων. Πρόκειται για μια παράσταση για παιδιά από τριών ετών και πάνω και
μπορούν να παρακολουθήσουν άτομα κάθε εθνικότητας. Ο λόγος δεν αποτελεί εμπόδιο, αφού η γλώσσα που ο Σταύρος Σταύρου έχει επινοήσει ειδικά για την παράσταση είναι φανταστική.

Διακρίσεις:

Το «Still! Ένα άγαλμα που γύρισε τον κόσμο», δεν ενθουσίασε μόνο μικρούς και μεγάλους θεατές. Πριν από μερικούς μήνες κέρδισε το Grand Prix Καλύτερης Παράστασης στο 12 ο Φεστιβάλ για Παιδιά και Νέους «Bitolino», στην Bitola της Βόρειας Μακεδονίας. Συγκεκριμένα, κατά την ανακοίνωση του αποτελέσματος, η κριτική επιτροπή σημείωσε τα εξής: «Η παράσταση που βραβεύουμε είχε όλα τα συστατικά που αναζητούσαμε και έκανε τη δουλειά μας ευκολότερη με την εξαιρετική ιδέα και ιστορία, την υπέροχη σκηνοθεσία και χορογραφία, τις καταπληκτικές ερμηνείες, τον φωτισμό, τη σκηνογραφία και ενδυματολογία, τη ζωντανή μουσική και το video design. Όλα τα πιο πάνω δημιουργούσαν μια συνεχή μαγεία στη σκηνή και ανέβασαν το θέαμα σε ένα άλλο επίπεδο. Ήταν μια παράσταση που παρόμοιά της δεν έχουμε δει ποτέ και που κέρδισε τις καρδιές κοινού και επιτροπής».

Η παράσταση απέσπασε επίσης, το Βραβείο Καλύτερης Παράστασης από το Εθνικό Θέατρο της Κίνας για Παιδιά, στο πλαίσιο του προγράμματος“International Excellent Children's Drama” του 12ου Φεστιβάλ Θεάτρου για Παιδιά της Κίνας 2023. Στο πρόγραμμα προβλήθηκαν συνολικά οκτώ
παραστάσεις από επτά χώρες. Επίσης, η ηθοποιός Χριστίνα Παπαδοπούλου κέρδισε το Βραβείο Νέου Δημιουργού της Χρονιάς 2021 στα Βραβεία Θεάτρου ΘΟΚ για την ερμηνεία της στη συγκεκριμένη παραγωγή.

Ιστορία-στίχοι: Σταύρος Σταύρου
Σκηνοθεσία-χορογραφία: Κώστας Σιλβέστρος- Παναγιώτης Τοφή
Μουσική σύνθεση: Θοδωρής Οικονόμου
Σκηνικά-κοστούμια: Κωνσταντίνα Ανδρέου
Σχεδιασμός προβολών: Άννα Φωτιάδου
Φωτισμοί: Βασίλης Πετεινάρης
Βοηθός σκηνοθέτη/ φωνητική διδασκαλία: Κωνσταντίνος Ανδρονίκου
Ερμηνεύουν: Αντρέας Κουτσόφτας, Χριστίνα Παπαδοπούλου, Άντονι Παπαμιχαήλ.
Διάρκεια: 60΄
Εισιτήρια: €10

σπυριδουλες 4.jpg

«ΣΠΥΡΙΔΟΥΛΕΣ»: Η συγκλονιστική ιστορία των ψυχοκόρων της Ελλάδας
Τρίτη 16/01/2024, 20:30
Με στοιχεία θεάτρου ντοκουμέντου, πρωτότυπης δραματουργίας και σύγχρονης ελληνικής μουσικής υπό τους ελληνικούς και πανκ ήχους των Θραξ Πανκc, η παράσταση «Σπυριδούλες» της ομάδας 4frontal σε
σκηνοθεσία Θανάση Ζερίτη και Χάρη Κρεμμύδα ξεκινά από την αληθινή
ιστορία της Σπυριδούλας, μιας 12χρονης υπηρέτριας, που συγκλόνισε τηνκοινή γνώμη της δεκαετίας του 1950. Πρόκειται για μια παραγωγή του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2023, έκανε πρεμιέρα στην Πειραιώς 260 στο πλαίσιο του grape – Greek Agora ofPerformance, της πλατφόρμας διεθνούς προβολής για τις ελληνικές παραστατικές τέχνες.

Η συγκλονιστική ιστορία μιας 12χρονης υπηρέτριας.Ήταν μια εποχή που ανήλικα και άπορα κορίτσια υιοθετούνταν από επιφανείς οικογένειες ως ψυχοκόρες, εργάζονταν δηλαδή ως εσωτερικές οικιακοί βοηθοί, σε μια ιδιάζουσα κατάσταση σύγχρονης δουλείας, με τις πάμφτωχες οικογένειές τους να θεωρούν ότι εξασφαλίζουν στα κορίτσια τους ένα καλύτερο μέλλον.

Ανάμεσα σε αυτά τα κορίτσια, ήταν η 12χρονη Σπυριδούλα Ράπτη, το όγδοο παιδί μιας φτωχής οικογένειας, από τη Ματαράγκα Αγρινίου, η οποία μετακόμισε στον Πειραιά για να εργαστεί στο εύπορο σπίτι του Γιώργου και της Αντιγόνης Βεϊζαδέ. Επί δύο συναπτά έτη, όπως αποκαλύφθηκε στο νοσοκομείο, το ζεύγος την κακοποιούσε σωματικά και ψυχικά, φτάνοντας στο σημείο να την κάψουν με το ηλεκτρικό σίδερο στο σώμα και το πρόσωπο,κατηγορώντας την ότι τους έκλεψε 50 δολάρια. Η Σπυριδούλα όμως, βρήκε το θάρρος να μιλήσει, σπάζοντας τον φαύλο κύκλο της βίας. Από εκείνη τη στιγμή η Σπυριδούλα έγινε λαϊκό ίνδαλμα και πηγή ενδυνάμωσης για γενιές και γενιές γυναικών που υφίστανται κακοποίηση και
καταφέρνουν να την αρθρώσουν και την τερματίσουν.

Η συγγραφέας:
Η Σπυριδούλα «… έγινε σύμβολο εργατικού κινήματος, κοινωνικής καταπίεσης, φεμινιστικής κίνησης της εποχής», δηλώνει η συγγραφέας Νεφέλη Μαϊστράλη. Το έργο της αντλεί από ιστορικά ντοκουμέντα και
γυναικείες αφηγήσεις της εποχής, αλλά και από συνεντεύξεις γυναικών που εργάζονται σήμερα ως εσωτερικές οικιακές βοηθοί. Φέρνει ενώπιον του θεατή ένα πρωτότυπο θεατρικό έργο, αποδίδοντας με μαεστρία αυτό που έζησαν τη δεκαετία του ’50, τα κορίτσια αυτά, αναγνωρίζοντας ότι όταν η συζήτηση περί του θέματος εκτονώθηκε, καμιά ουσιαστική αλλαγή δεν έγινε. «Ο βασανισμός της Σπυριδούλας συνέβη το 1955. Πήρε τρομακτικές διαστάσεις κι όμως το ’60, σε όλες τις ταινίες της Φίνος Φιλμ η υπηρέτρια συνεχίζει να είναι η εσωτερική στο σπίτι, η αλαφροΐσκιωτη, η λίγο πεταχτούλα που δεν έχει καμία βιογραφία», επισημαίνει η Νεφέλη Μαϊστράλη.

Οι σκηνοθέτες:
Για τις ανάγκες της παράστασης και για να επεκταθούν και στα σημερινά προβλήματα οι δύο σκηνοθέτες συζήτησαν με μέλη της Ένωσης Φιλιππινέζων Ελλάδος. «Η κακοποίηση των γυναικών που εργάζονται ως οικιακές βοηθοί μπορεί να είναι λεκτική, συμπεριφοράς, ακόμη και σεξουαλική. Αν η κακοποίηση της Σπυριδούλας τη δεκαετία του ’50 έγινε με το σίδερο, σήμερα η μορφή της κακοποίησης έχει άλλα πρόσωπα», δηλώνει ο Θανάσης Ζερίτης. Ο Χάρης Κρεμμύδας προσθέτει ότι σε μία εποχή που το #metoo υπάρχει στη ζωή μας και οι γυναίκες ορθώνουν πλέον το τραύμα που τους έχει καταπιέσει,
η παράσταση συζητά απευθείας με το σήμερα.

Κριτικές:
«Οι ψυχοκόρες, μέσα από χορικά (της παράστασης) “συστήνονται” στα μελλοντικά αφεντικά τους, τονίζοντας όλες τις δουλειές που ξέρουν να κάνουν, την ταχύτητα με την οποία εργάζονται και φυσικά, το μεγάλο προσόν τους: Τρώνε λίγο. Δεν θα τους βάλουν σε έξοδα. Κινούνται ασταμάτητα επάνω στη
σκηνή, ανάμεσα σε μπουγάδες και βρόμικα σεντόνια, κουβαλώντας βαρείς κάδους σκουπιδιών. Αντιδρούν. Μέσα από τις αφηγήσεις τους όμως, μαθαίνουμε πως δεν είναι κακά όλα τα αφεντικά. Κάποιες ήταν ευτυχισμένες στα σπίτια που δούλευαν, τις πάντρεψαν κιόλας». (Ανδριάνα Τσιότσιου, www.2020mag.gr.)

«Η Νεφέλη Μαϊστράλη αντλώντας στοιχεία από αληθινές μαρτυρίες γυναικών που εργάστηκαν ως υπηρέτριες γράφει ένα πρωτότυπο έργο που η δομή τουσυνιστά μία καλογραμμένη σύγχρονη τραγωδία. Εξωτερικά και εσωτερικά στοιχεία συνδιαλέγονται άρρηκτα χτίζοντας ένα λόγο τραγικό που
κορυφώνεται σε ένα απελευθερωτικό κρεσέντο αντίστασης και ορατότητας που γκρεμίζει τα ταξικά στερεότυπα» (Ειρήνη Δρίβα, Αυγή)

Συντελεστές:
Σκηνοθεσία: Θανάσης Ζερίτης, Χάρης Κρεμμύδας
Δραματουργία: Νεφέλη Μαϊστράλη
Σκηνικά: Κοστούμια: Γεωργία Μπούρδα
Μουσική επιμέλεια : Σύνθεση: Θραξ Πανκc
Κίνηση: Πάνος Τοψίδης
Βοηθός σκηνοθετών: Ελένη Τσιμπρικίδου
Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης
Φωτογραφίες: Ελίνα Γιουνανλή
Έρευνα: Παναγιώτης Λιαρόπουλος
Παίζουν: Αριστέα Σταφυλαράκη, Σταύρος Γιαννουλάδης, Τάσος
Δημητρόπουλος, Αργυρώ Θεοδωράκη, Τατιάνα Άννα Πίττα, Ελένη
Τσιμπρικίδου.
Διάρκεια: 100΄


Τιμές εισιτηρίων:
ΖΩΝΗ Α: €18/€15
ΖΩΝΗ Β: €16/ €12
ΖΩΝΗ Γ: €14/ €10
ΖΩΝΗ Δ: €12/ €10

Ταυτότητα του Φεστιβάλ:
Διοργανωτές: Δήμος Λευκωσίας, Nicosia For Art
Το Φεστιβάλ παρουσιάζει η εταιρεία ECOMMBX.
Θεσμικός χορηγός φεστιβάλ: Υφυπουργείο Πολιτισμού, Κυπριακή Δημοκρατία
Αργυρός χορηγός φεστιβάλ: Cyprus Public Transport
Χάλκινος χορηγός φεστιβάλ: Πρεσβεία της Ισπανίας στην Κύπρο, Deloitte Legal
Χορηγός φιλοξενίας: The Classic Hotel

Για εισιτήρια: http://bit.ly/NIF2023_tickets, καταστήματα Stephanis κι από το ταμείο του Δημοτικού Θεάτρου Λευκωσίας (Δευτέρα- Παρασκευή 10:00-13:00).

Σχετικά

Ατζέντα
April 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Όλη η ατζέντα

Εγγραφή στο Newsletter

Εγγραφείτε στο newsletter μας για να λαμβάνετε τις τελευταίες ειδήσεις το email σας!

Eγγραφή στο Newsletter

Εγγραφείτε στο newsletter μας για να λαμβάνετε τις τελευταίες ειδήσεις στο email σας!

Close