Έκθεση κοσμημάτων Theo Theodorou Jewellery

Ο Θεόδωρος Θεοδώρου, από τους πλέον καταξιωμένους και αναγνωρισμένους καλλιτέχνες του χώρου, διοργανώνει αναδρομική έκθεση επ’ ευκαιρία των 30 χρόνων δημιουργικής πορείας του κοσμηματοπωλείου του Theo Theodorou Jewellery στην οποία θα παρουσιάσει τις δημιουργίες του με τίτλο: «Limassol How Lucky We Are». Τα εγκαίνια της έκθεσης θα τελέσει ο έντιμος δήμαρχος Λεμεσού κ. Νίκος Νικολαΐδης στις 08 Δεκεμβρίου στις 18:00 στο ξενοδοχείο Amathus στη Λεμεσό.

Ο Θεόδωρος Θεοδώρου γεννήθηκε στη Λεμεσό όπου ζει και εργάζεται. Η σχέση του με την πόλη είναι αυτή που πρέπει να έχει κάθε συνειδητοποιημένος και ενεργός πολίτης. Ενδιαφέρεται για τις εξελίξεις και τις αλλαγές που συμβαίνουν, έχει άποψη και συμβάλει με κάθε δυνατό τρόπο στα πολιτιστικά δρώμενα, νιώθοντας την πόλη στην οποία γεννήθηκε και μεγάλωσε ως κομμάτι του εαυτού του. Συνδέει την δουλεία του με τις γειτονιές και τους ανθρώπους της πόλης, τα τοπία καθώς και τα χαρακτηριστικά αρχιτεκτονικά και γλυπτικά έργα, τα οποία χρησιμοποιεί ως φόντο σε πολλές από τις φωτογραφίσεις και τα βίντεο προώθησης των κοσμημάτων του. Η σχέση που συνδέει τις δημιουργίες του με την πόλη τονίζεται ιδιαίτερα μέσα από την τελευταία του συλλογή – πρόταση από δακτυλίδια, τα οποία μπορούν να φορεθούν μόνο στο δείκτη, ‘προβάλλοντας’ μέσα από το καινοτόμο design τους τις ομορφιές της Λεμεσού.

Δραστήριος και δημιουργικός, έχει εμπλακεί και συνεχίζει να εμπλέκεται με τα καλλιτεχνικά δρώμενα αλλά και τα κοινά της πόλης, μέσα από εικαστικές δράσεις, πολιτιστικές προτάσεις, καθώς και εισηγήσεις προς το δήμο, σχετικά με την ιστορία και το πολιτιστικό υπόβαθρο της πόλης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα της αφυπνισμένης συνείδησης του σε σχέση με το παρελθόν και την ιστορία της πόλης της Λεμεσού, είναι η παρέμβαση του για διάσωση των ξύλινων στύλων της ηλεκτρικής που βρίσκονταν στην οδο Ανεξαρτησίας. Η αρχική του ιδέα ήταν, μετά την αντικατάσταση τους, να διαφυλακτούν ως μέρος της ιστορίας της πόλης. Ακολούθησε εικαστική εγκατάσταση με τους συγκεκριμένους ξύλινους στύλους, έργο του Χριστόδουλου Παναγιώτου το οποίο είχε εκτεθεί στη documenta (13) του 2012 στο Kassel στη Γερμανία και βρίσκεται τώρα στο Hammer Museum στην Καλιφόρνια. Η όλη προσπάθεια αγκαλιάστηκε από το δήμο και ιδιαίτερα από την προϊσταμένη των πολιτιστικών υπηρεσιών του δήμου δρ. Νάτια Αναξαγόρου, η οποία την πρότεινε στον διεθνώς αναγνωρισμένο Κύπριο εικαστικό, ο οποίος και την υλοποίησε.

Δυο άλλες προτάσεις του έχουν εγκριθεί και εφαρμοστεί από τον δήμο, η μία για σηματοδότηση του τοπονυμίου «Ακτή Ολυμπίων» και η άλλη για τη δημιουργία ενός μνημείου για το Καρναβάλι της πόλης. Η τελευταία του πρόταση αφορά στη σηματοδότηση του τοπονυμίου «Ψαράτικα» στην παραλία απέναντι από την Λατινική Εκκλησία της Αγίας Αικατερίνης όπου μεγάλωσε. Στην περιοχή αυτή, όπως θυμάται, δραστηριοποιούνταν οι ψαράδες της πόλης, ενώ εκεί υπήρχε και η «αποβάθρα των Φράγκων» η οποία έχει εξαφανιστεί. Η πρόταση αυτή, που και πάλι σχετίζεται με τη διάσωση της ιστορίας της πόλης, και την οποία ο δήμος έχει δει με θετικό μάτι, αναμένεται να εγκριθεί και να εφαρμοστεί.

Ο Θεόδωρος Θεοδώρου σπούδασε χρυσοχοΐα στο Instituto statale d’ arte στη Φλωρεντία (Corso di perfezionamento), και από το 1988 μέχρι σήμερα δημιουργεί κοσμήματα υψηλής ποιότητας και αισθητικής. Το σεμνό του χαρακτήρα του και η διστακτικότητα του να μιλήσει για τη δουλειά του, έρχονται σε αντίθεση με τον τρόπο που λειτουργεί και εκφράζεται ως καλλιτέχνης. Μέσα από την τέχνη του αποκαλύπτεται μια έντονη διάθεση για πειραματισμό και εξερεύνηση των ορίων, τα οποία φαινομενικά περιορίζουν τις δημιουργικές δυνατότητες στη χρυσοχοΐα και την κοσμηματοποιία.

Έλαβε μέρος το 1990 στην Bienalle Νέων Καλλιτεχνών στη Μασσαλία, παρουσιάζοντας μια σειρά από αισθησιακά κοσμήματα με υφασμάτινη βάση από γυναικεία εσώρουχα, όπως ζαρτιέρες, σουτιέν και σλιπάκια, τα οποία με έντεχνη προσθήκη χρυσού και μαργαριταριών μετατρέπονται σε περιδέραια, σκουλαρίκια, δακτυλίδια, βραχιόλια. Το εφήμερο των εσωρούχων και η έντονη επιθυμία που δημιουργούν, συνδυάζονται με το αιώνιο του χρυσού, του μαργαριταριού και των πολύτιμων λίθων, μέσα από μια διαλεκτική αντιπαράθεση με άρωμα θυλυκότητας, συνοψίζοντας τον ευάλωτο και ταυτόχρονα πολύτιμο χαρακτήρα της γυναικείας φύσης. Το πιο αισθησιακό κομμάτι της συλλογής αυτής που φέρει τον τίτλο «ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ», είναι το σκουλαρίκι του οποίου η υφασμάτινη δαντέλα καταλήγει σε καρφίτσα κουμπωμένη στο κάτω μέρος της μπλούζας, ανασηκώνοντας την ελαφρώς και αποκαλύπτοντας το γυναικείο σώμα. Εξίσου πρωτότυπα και τολμηρά είναι το μαργαριταρένιο περιδέραιο ‘έκρηξη’ με την ονομασία ‘οργασμός’, το σκουλαρίκι το οποίο προεκτείνεται σε καρφίτσα και το βραχίολι το οποίο καταλήγει σε δακτυλίδι.

Η δουλειά του Θεόδωρου Θεοδώρου, καλαίσθητη και ποικιλόμορφη, με ευαισθησία και εννοιολογικό βάθος, χαρακτηρίζεται από την ερευνητική προσέγγιση, τον συνεχή πειραματισμό και την άψογη τεχνοτροπία.

Οι άλλοτε αδρές και άλλοτε διακριτικές γραμμικές φόρμες που δημιουγεί με πολύτιμους και ημιπολύτιμους λίθους στη συλλογή «LIFE», γεμίζουν με χρώμα τα λεπτοκαμωμένα γλυπτά - κοσμήματα, δημιουργώντας εύθυμες και ζωηρές αντιθέσεις μαζί με τον χρυσό και το λευκόχρυσο. Εμπνευσμένα από την ζωτικότητα της φύσης, από όπου προέκυψε και το όνομα, και παραπέμποντας κυρίως σε λουλούδια αλλά και έντομα, τα κοσμήματα της συλλογής αυτής, με τις χρωματικά γενναιόδωρες φόρμες, χαρακτηρίζονται απο τη ζωντάνια και τη φρεσκάδα τους.

Η ευχέρεια στην εναλλαγή των υφασμάτινων κλώστρων, σε διάφορους χρωματισμούς, στα δακτυλίδια με χρυσό και διαμάντι, στη συλλογή «COCTAIL JEWELLERY», προσφέρει την δυνατότητα χρωματικής επιλογής, ανάλογα με τη διάθεση και το ντύσιμο.

Σε εντελώς διαφορετική γραμμή, δείγμα της ποικιλομορφίας στη δουλειά του, είναι η σειρά «BLACK & WHITE» που αποτελείται κυρίως από δακτυλίδια, σε μινιμάλ κονστρουκτιβιστικές - αρχιτεκτονικές φόρμες που θυμίζουν άλλοτε αψίδες και άλλοτε μοντερνιστικά κτίρια. Ο λιτός συνδυασμός υλικών και χρωμάτων, όπως ο μάυρος όνυχας, ο έβενος, ο λευκόχρυσος και το διαμάντι, δίνει ένα στιβαρό αισθητικό αποτέλεσμα, με ισορροπημένη οξύτητα και αυστηρό κοντράστ. Η δημιουργική ώθηση πίσω από τη σειρά αυτή ήταν η διερεύνηση της δυνατότητας για ύψος στο δακτυλίδι, η οποία επιτυγχάνεται πολλές φορές εντυπωσιακά μέσα από ένα πολυεπίπεδο γεωμετρικό παιχνίδι, κυβιστικό και αφαιρετικό, με τοξοειδείς και ορθογωνικές φόρμες, άλλοτε σε συμμετρία και άλλοτε σε ασυμμετρία.

Στη σειρά «LOVE 22» χρησιμοποιεί την παραδοσιακή τεχνική της φιλιγκράνας (στριφτού σύρματος) για να δημιουργήσει καρφίτσες μορφοποιημένες σε μπαλόνια, πεταλούδες και φιόγκους, περίτεχνα ορθογωνικά κουτιά - μενταγιόν πλαισιωμένα με ρουμπίνια καθώς και σκουλαρίκια σε σχήμα σταγόνας με εσώκλειστα ψαράκια από Τουρκουάζ. Διατηρώντας τη λεπτή αίσθηση της συγκεκριμένης τεχνικής, αφαιρώντας όμως τα περιττά διακοσμητικά στοιχεία, την επανερμηνεύει με φρεσκάδα και απλότητα, καταλήγωντας σε μια καινούργια αισθητική πρόταση.

Την απόλυτη και πιο καθαρή έκφανση του χρυσού ως υλικό, αφαιρώντας οποιεσδήποτε προσμίξεις άλλων μετάλλων όπως ο χαλκός και το ασήμι, επιδιώκει να εκφράσει μέσα από τη συλλογή με την ονομασία «ΑΛΗΘΙΝΑ». Στη σειρά αυτή με το σλόγκαν ‘Αληθινά μια λέξη χρυσάφι’, σφυρηλατεί απλές και συμπαγείς φόρμες, κυρίως σε δακτυλίδια και σκουλαρίκια, χρησιμοποιώντας καθαρό χρυσό 24ρων καρατίων. Επηρεασμένος όπως δηλώνει από τις αποκαλυπτικές στιγμές στα τέλη της δεκαετίας του 80’, με το τέλος του ψυχρού πολέμου και το τράβηγμα της ‘σιδηράς κουρτίνας’, επιδιώκει μέσα από μια εννοιολογική αντιστοιχία να αποκαλύψει την ‘αληθινή’ φύση του χρυσού.

Η εντυπωσιακή αίσθηση των ‘αιωρούμενων’ μαργαριταριών στις κορυφές των χρυσών δακτυλιδιών που μοιάζουν με αερόστατα, είναι αυτό που χαρακτηρίζει τη σειρά «OXYGEN», όπου με μαεστρία προσδίδει στα μαργαριτάρια μια ανοδική κίνηση που φαίνεται να αψηφά τη βαρύτητα.

Τέλος, το σύνολο του έργου του, αποτέλεσμα της τριαντάχρονης δημιουργικής του πορείας, συμπληρώνουν οι ακόλουθες τρείς συλλογές: η «PARFUM or de toualete» εμπνευσμένη από το άρωμα της πόλης του Παρισιού, η «FOREVER YOUNG» με λεπτές γραμμές και σχέδια που διατηρούν τη φρεσκάδα και τη νεανικότητα τους και η «FOR LIFE» με πρωτότυπες προτάσεις σε μονόπετρα δακτυλίδια.

Μέσα από το σύνολο του έργου του Θεόδωρου Θεοδώρου αποκαλύπτεται το ταλέντο, το ήθος, η ευρηματικότητα και η καλλιτεχνική του ευαισθησία, που κάνουν τα κοσμήματα του να ξεχωρίζουν τόσο αισθητικά όσο και ποιοτικά. Οι γενναίες γλυπτικές του φόρμες, το προτότυπο design, ο ελεύθερος πειραματισμός, η λιτότητα, η λεπτότητα στο συνδυασμό και επεξεργασία των υλικών, μαζί με την άρτια τεχνοτροπία, είναι τα χαρακτηριστικά εκείνα που εδώ και 30 χρόνια τον έχουν καθιερώσει ως ένα από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες της πόλης της Λεμεσού.

Ο Μανώλης Χατζημανώλης είναι κριτικός τέχνης και εικαστικός

Amathus Beach Hotel Limassol title
Χρήσιμες πληροφορίες:
Λεωφ. Αμαθούντος 75 , Λεμεσός

EVENTS ανά ημέρα

Δευ Τρί Τετ Πέμ Παρ Σάβ Κυρ
 
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30