Δημοσιεύτηκε στις 27 Μαρτίου 2020
Ο εορτασμός της Παγκόσμιας Ημέρας Θεάτρου καθιερώθηκε το 1962 από το Διεθνές Ινστιτούτο Θεάτρου (Δ.Ι.Θ.). Γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 27 Μαρτίου από την παγκόσμια θεατρική κοινότητα. Το Εκτελεστικό Συμβούλιο του Δ.Ι.Θ. επιλέγει κάθε φορά από μια χώρα-μέλος του μια διεθνώς αναγνωρισμένη προσωπικότητα του θεάτρου για να γράψει μήνυμα, το οποίο διαβάζεται σε όλα τα θέατρα [πράγμα το οποίο για τη φετινή χρονιά δε θα τηρηθεί λόγω της πανδημίας του κορονοϊού] και μεταδίδεται από τα Μ.Μ.Ε. σε όλο τον κόσμο. Το μήνυμα για την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου έχουν γράψει μεταξύ άλλων οι: Ζαν Κοκτώ, Άρθουρ Μίλλερ, Λώρενς Ολίβιε, Ζαν Λουί Μπαρώ, Πήτερ Μπρουκ, Πάμπλο Νερούδα, Ευγένιος Ιονέσκο, Λουκίνο Βισκόντι, Μάρτιν Έσλιν, Ιάκωβος Καμπανέλλης, Αριάν Μνουσκίν, Ρομπέρ Λεπάζ, Αουγκούστο Μποάλ, Τζούντι Ντεντς, Τζον Μάλκοβιτς, Ντάριο Φο, Brett Bailey κ.ά.
Φέτος το Μήνυμα για την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου γράφει ο Shahid Nadeem, θεατρικός συγγραφέας του Πακιστάν και επικεφαλής του φημισμένου Θεάτρου Ajoka.
Παρακάτω παρουσιάζεται η σύντομη εκδοχή του:
Το Θέατρο ως Βωμός
Στο τέλος μιας παράστασης ενός έργου για τον Ποιητή Σούφι[1] Bulleh Shah[2] από το Θέατρο Ajoka[3], ένας ηλικιωμένος άντρας συνοδευόμενος από ένα νεαρό αγόρι πλησίασε τον ηθοποιό που έπαιζε τον ρόλο του σπουδαίου Σούφι, «Ο εγγονός μου δεν είναι καλά, θα μπορούσατε σας παρακαλώ να τον ευλογήσετε;» Ο ηθοποιός εκπλάγηκε και είπε, «Δεν είμαι ο Bulleh Shah, είμαι απλώς ένας ηθοποιός που παίζει αυτόν τον ρόλο». Ο ηλικιωμένος είπε, «Γιε μου, δεν είσαι ηθοποιός, είσαι η μετενσάρκωση του Bulleh Shah, η Αβατάρα[4] του». Αίφνης, μας αποκαλύφθηκε μια ολάκερη καινούρια έννοια του θεάτρου όπου ο ηθοποιός γίνεται η μετενσάρκωση του ρόλου που παίζει.
«Το θέατρο έχει ρόλο, έναν ευγενή ρόλο, στην ενεργοποίηση και κινητοποίηση της ανθρωπότητας ώστε να ανυψώσει τον εαυτό της από αυτή την κατάβαση προς την άβυσσο»
Η εξερεύνηση ιστοριών όπως αυτής του Bulleh Shah, και υπάρχουν τόσες πολλές σε όλες τις κουλτούρες, μπορεί να αποτελέσει μια γέφυρα μεταξύ μας, των θεατρικών δημιουργών και ενός ανεξοικείωτου αλλά ενθουσιώδους κοινού. Όταν ερμηνεύουμε στη σκηνή, ορισμένες φορές παρασυρόμαστε από τη δική μας φιλοσοφία για το θέατρο, από τον ρόλο μας ως προάγγελοι της κοινωνικής αλλαγής και αφήνουμε πίσω μια μεγάλη μερίδα της μάζας. Κατά την ενασχόλησή μας με τις προκλήσεις του παρόντος, αποστερούμε τους εαυτούς μας από τις δυνατότητες μιας βαθειά συγκινητικής πνευματικής εμπειρίας που μπορεί να προσφέρει το θέατρο. Στον κόσμο του σήμερα όπου η μισαλλοδοξία, το μίσος και η βία ακολουθούν ανοδική πορεία και ο πλανήτης μας βυθίζεται όλο και πιο βαθιά στην κλιματική καταστροφή, πρέπει να αναπληρώσουμε την πνευματική μας δύναμη. Πρέπει να καταπολεμήσουμε την απάθεια, τον λήθαργο, την απαισιοδοξία, την απληστία και την αδιαφορία προς τον κόσμο μέσα στον οποίο ζούμε, προς τον πλανήτη πάνω στον οποίο ζούμε. Το θέατρο έχει ρόλο, έναν ευγενή ρόλο, στην ενεργοποίηση και κινητοποίηση της ανθρωπότητας ώστε να ανυψώσει τον εαυτό της από αυτή την κατάβαση προς την άβυσσο. Μπορεί να ανυψώσει τη σκηνή, τον παραστατικό χώρο, σε κάτι ιερό.
Στη Νότιο Ασία, οι καλλιτέχνες αγγίζουν με ευλάβεια το πάτωμα της σκηνής προτού πατήσουν πάνω σ’ αυτό, μια αρχαία παράδοση όπου το πνευματικό και το πολιτισμικό συνυφαίνονται. Είναι καιρός να ανακτήσουμε αυτή τη συμβιωτική σχέση μεταξύ καλλιτέχνη και κοινού, παρελθόντος και μέλλοντος.
Η θεατρική δημιουργία μπορεί να γίνει μια ιερή πράξη και οι ηθοποιοί μπορούν πράγματι να γίνουν οι αβατάρες των ρόλων που παίζουν. Το Θέατρο έχει τη δυνατότητα να καταστεί ένας βωμός και ο βωμός ένας παραστατικός χώρος.
—
* Το παρόν κείμενο αποτελεί απόσπασμα της μεγαλύτερης εκδοχής του Μηνύματος για την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου 2020 που είναι διαθέσιμη στα αγγλικά, γαλλικά και άλλες γλώσσες στο www.world-theatre-day.org
Ελληνική μετάφραση του αγγλικού πρωτότυπου: Γιόλα Κλείτου
Κυπριακό Κέντρο του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου (ΚΚΔΙΘ)
Σχετικά
Παγκόσμια Ημέρα Χορού: Το φετινό μήνυμα της Μαριανέλα Νούνιες
29 Απριλίου, η ημέρα που γιορτάζει ο χορός
Το Κλουβί με τις Τρελές: Η νέα ξεκαρδιστική παράσταση του Φώτη Γεωργίδη
Μια παράσταση που θα γεμίσει το φετινό μας καλοκαίρι με γκλίτερ, χρώμα και μουσική απο ένα λαμπερό, κωμικό καστ!
Το θεατρικό έργο "FAT" του ΘΟΚ παρουσιάστηκε στη Σλοβενία
Στο πλαίσιο του Διεθνούς Συνεδρίου Συνόδου των Θεάτρων της Ευρώπης και του Φεστιβάλ του Young Europe IV
Εβδομάδα Κυπριακού Θεάτρου: Τρεις κυπριακές παραγωγές στη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου Ελλάδας
Ο κύκλος των παραστάσεων της φετινής διοργάνωσης «Εβδομάδα Κυπριακού Θεάτρου», ανοίγει την Τετάρτη, 22 Μαΐου
Ένας αλλιώτικος Σπανός και οι 40 Δράκοι έρχεται στο Θέατρο Ριάλτο
Φωτίζοντας αλλιώτικα τα παραμύθια
10+1 θεατρικές παραστάσεις για δεις τον Μάιο
Η σεζόν ολοκληρώνεται με πρεμιέρες, επαναλήψεις έργων, κωμωδίες, δράμα και παραστάσεις εξ Ελλάδος
Πάμε για Θέατρο Σκιών και Καραγκιόζη με τα παιδιά
Βλέπουμε την παράσταση "Ο Καραγκιόζης δάσκαλος"
"Ολόκληρη η βίβλος σε μια ώρα" σε νέο κύκλο παραστάσεων
Μία παράσταση που δεν πρέπει να χάσεις
Παράταση για τα «Μικρά συζυγικά εγκλήματα» από το Θέατρο Διόνυσος
Το έργο ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Σώτου Σταυράκη
Η γαλλική κωμωδία "Le Prenom" ανεβαίνει στην Κύπρο με τους Ι. Μιχαηλίδη, Ρ. Λουιζίδου, Κ. Κατσούλης, Ν. Μακρυγιάννη και Λ. Ζαμπετάκη.
Σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη
Υποβολή αιτήσεων για την 24η Πλατφόρμα Χορογραφίας Κύπρου
Η πλατφόρμα θα πραγματοποιηθεί μεταξύ 15ης και 17ης Νοεμβρίου 2024 στο Θέατρο Ριάλτο, στη Λεμεσό