Δημοσιεύτηκε στις 26 Σεπτεμβρίου 2019
Στο Από Μηχανής Θέατρο παρουσιάζεται μια μεγάλη σύμπραξη πρωταγωνιστών όλων των γενεών, Νικήτας Τσακίρογλου, Χρήστος Βαλαβανίδης και Αλέξανδρος Μπουρδούμης, με το βραβευμένο έργο «Προσωπική Συμφωνία» (Taking sides) του Ρόναλντ Χάργουντ σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μυλωνά.
Στη Ναζιστική Γερμανία, ο Βίλχελμ Φουρτβένγλερ θεωρείται ο σημαντικότερος Διευθυντής Ορχήστρας γι’ αυτό και χαίρει της εύνοιας του Αδόλφου Χίτλερ. Μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, στο κατεχόμενο Βερολίνο, ο Φουρτβένγκλερ θα κατηγορηθεί για τη σχέση του με το Ναζιστικό καθεστώς και θα υποβληθεί σε ανάκριση από τους Αμερικανούς. Την ανάκριση του μαέστρου αναλαμβάνει ο ταγματάρχης Άρνολντ ο οποίος δείχνει αποφασισμένος να αποδείξει πως ο μουσικός υπήρξε στέλεχος των Ναζί κι εκμεταλλεύτηκε τα προνόμια που του προσέφερε το Κόμμα.
Τα αποδεικτικά στοιχεία είναι μηδαμινά μόλο ταύτα, τα επιχειρήματα του Φουρτβένγκλερ σχετικά με τη «διατήρηση της Γερμανικής μουσικής παράδοσης και των υψηλών αξιών», συγκρούονται με τις ανεξίτηλες μνήμες του Ταγματάρχη από τα στρατόπεδα συγκέντρωσης και τους αμέτρητους νεκρούς. O μάρτυρας που θα αλλάξει την τροπή της ανάκρισης είναι ο Ρόντε, δεύτερο βιολί της Φιλαρμονικής του Βερολίνου, ο οποίος με αντάλλαγμα την προσωπική του απαλλαγή, προδίδει κρυφές πτυχές του μαέστρου.
«Στα ερείπια τοποθετηθεί ο Χάργουντ τη δράση της Προσωπικής Συμφωνίας, το ιδανικό σκηνικό ενός πολέμου που μόλις έχει τελειώσει. Ή μάλλον δεν έχει τελειώσει. Διότι ακόμη κι αν έχει υπάρξει κατάπαυση του πυρός, τα πρόσωπα του έργου κουβαλάνε την οδύνη και τις μνήμες αυτού του πολέμου.
Στον πόλεμο δεν υπάρχουν καθαροί νικητές. Πρόκειται για μια συνθήκη ακραία, ολοκληρωτική, βάναυση. Όλοι κάτι χάνουν. Σε τέτοιες συνθήκες οι συμπεριφορές είναι αποκαλυπτικές. Κι εκεί ακριβώς συναντιέμαι με αυτό το σπουδαίο έργο, όχι μόνο σε μια προσπάθεια να αποτυπώσω σκηνικά μία από τις χειρότερες σελίδες της ανθρώπινης Ιστορίας αλλά να αναζητήσω αντιστοιχίες σε ένα σήμερα που αν και με εντελώς διαφορετικά χαρακτηριστικά, έχει επίσης ακραίες εκδοχές.»
Δημήτρης Μυλωνάς
Στο «Προσωπική Συμφωνία» η δράση συμβαίνει σε ένα τοπίο από ερείπια. Διόλου τυχαία. Γιατί εκτός από τα ορατά ερείπια του πολέμου, των βομβαρδισμών, υπάρχουν κι εκείνα τα βαθιά ριζωμένα στις ψυχές των ανθρώπων, αποτέλεσμα ενός άλλου «πολέμου» εσωτερικού, υπαρξιακού. Τα πρόσωπα στέκονται στα ορατά ερείπια για να μιλήσουν τη δική τους ιστορία, ιστορία-ψηφιδωτό της «μεγάλης» Ιστορίας, σε μια προσπάθεια να διαχειριστούν και να επουλώσουν τις ψυχικές τους πληγές. Αυτές οι «μικρές» ιστορίες είναι που θα φωτίσουν στα μάτια μας τη «μεγάλη» Ιστορία για να μας επιτρέψουν τελικά και τη δική μας προσωπική εμπλοκή σε γεγονότα του παρελθόντος τα οποία αν και με διαφορετικά χαρακτηριστικά, φωτίζουν πρακτικές του μέλλοντος.
Το «Προσωπική Συμφωνία» του Ρόναλντ Χάργουντ (συγγραφέα του επίσης βραβευμένου έργου The dresser), γράφτηκε το 1995 και βασίζεται σε πραγματικά ημερολόγια του σπουδαίου μαέστρου Βίλχελμ Φουρτβένγλερ, τα οποία κρατούσε κατά τη διάρκεια της ανάκρισής του. Πρεμιέρα του έργου έγινε στην Αγγλία, στο Minerva Theatre του Τσίτσεστερ σε σκηνοθεσία Χάρολντ Πίντερ. Για την ερμηνεία του μαέστρου ο Ντάνιελ Μάσεϊ απέσπασε το βραβείο Laurence Olivier Award for Best Actor ενώ το έργο τιμήθηκε με το βραβείο Laurence Olivier Award for Best New Play. Το 2001 μεταφέρθηκε στη μεγάλη οθόνη σε διασκευή του ίδιου του συγγραφέα, σκηνοθεσία του Ούγγρου Ίστβαν Σάμπο και με τον Χάρβευ Καϊτέλ στο ρόλο του ανακριτή Άρνολντ.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:
Μετάφραση: Αθανασία Καραγιαννοπούλου
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Μυλωνάς
Σκηνικά - Κοστούμια: Αγγελικη Αθανασιάδου, Λήδα Σπερελάκη
Μουσική: Παύλος Κατσιβέλης
Φωτισμοί: Γιώργος Αγιαννίτης
Βοηθός σκηνοθέτη: Βίκη Παναγιωτοπούλου
ΠΑΙΖΟΥΝ:
Νικήτας Τσακίρογλου………….Βίλχελμ Φουρτβένγκλερ
Χρήστος Βαλαβανίδης…………Χέλμουτ Ρόντε
Αλέξανδρος Μπουρδούμης…….Ταγματάρχης Άρνολντ
Άννα Ελεφάντη…………………Έμμυ Στράουμπε
Μαρούσκα Παναγιωτοπούλου….Ταμάρα Ζαχς
Παναγιώτης Γουρζουλίδης……..Υπολοχαγός Ντέιβιντ Γουίλς
Κώστας Κουτρούλης…………….Φαντάρος
Δημήτρης Μπούρας………………Φαντάρος
Πέμπτη 24 Οκτωβρίου, Παττίχειο Δημοτικό Θέατρο Λεμεσού, 20.30. Εισιτήρια: soldoutticketbox.com
-
Παττίχειο Δημοτικό Θέατρο Λεμεσού
24 Οκτωβρίου 2019
Σχετικά
Παράταση για τα «Μικρά συζυγικά εγκλήματα» από το Θέατρο Διόνυσος
Το έργο ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Σώτου Σταυράκη
Η γαλλική κωμωδία "Le Prenom" ανεβαίνει στην Κύπρο με τους Ι. Μιχαηλίδη, Ρ. Λουιζίδου, Κ. Κατσούλης, Ν. Μακρυγιάννη και Λ. Ζαμπετάκη.
Σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη
Υποβολή αιτήσεων για την 24η Πλατφόρμα Χορογραφίας Κύπρου
Η πλατφόρμα θα πραγματοποιηθεί μεταξύ 15ης και 17ης Νοεμβρίου 2024 στο Θέατρο Ριάλτο, στη Λεμεσό
"[Α]πίθανες Ιστορίες - Η διαδικασία": Ενα θεατρικό αναλόγιο για τη Σουηδική Αρχαιολογική Αποστολή στην Κύπρο (1927-31)
Στον κήπο του Κυπριακού Μουσείου στη Λευκωσία
"Πριν έρθει ο Γερμανός" για τρεις παραστάσεις στο Flea Theatre
Ένα σύγχρονο θεατρικό έργο για τη νόσο του Αλτσχάιμερ
Tα μεγαλύτερα ονόματα του θεάτρου στην πρώτη διοργάνωση του Διεθνούς Φεστιβάλ Θεάτρου Κύπρου
29 Απριλίου - 16 Ιουνίου 2024, Παττίχειο Δημοτικό Θέατρο, The Warehouse by ITQuarter, ΕΤΚΟ και Ξενοδοχείο Βερεγγάρια, Λεμεσός
Το αφιέρωμα της Φίνος Φιλμ στον Γιάννη Φέρτη που «έφυγε» χθες από τη ζωή
Η Φίνος Φιλμ, αποχαιρέτησε τον μεγάλο ηθοποιό, με ένα βίντεο στο Instagram
"Στο ροζ μου συννεφάκι": Μία διαδραστική παράσταση για μικρούς και μεγάλους στο Κτήριον 53
Με ένα πρωτότυπο κείμενο που καταφέρνει να θίξει σοβαρά θέματα περιθωριοποίησης και εκφοβισμού
Τελευταία παράσταση της παραγωγής του Θέατρο Piccolo «Ο Γάτος με τις μπότες»
Μια παράσταση για παιδιά βασισμένη στο κλασικό παραμύθι "Ο παπουτσωμένος γάτος"
Presence (light): Ένα τελετουργικό performance art από την Melissa Zanga στο Κτήριον 53
Στο πλαίσιο των παράλληλων εκδηλώσεων στη Λευκωσία του Φεστιβάλ Θεάτρου και Παραστατικών Τεχνών ΑΝΤΙ-ΣΚΗΝΟ
To πειραματικό έργο "Endoscopy" του Γρηγόρη Χριστοδούλου ανεβαίνει στο Κτήριον 53
Στο πλαίσιο των παράλληλων εκδηλώσεων στη Λευκωσία του Φεστιβάλ Θεάτρου και Παραστατικών Τεχνών ΑΝΤΙ-ΣΚΗΝΟ