Δημοσιεύτηκε στις 10 Σεπτεμβρίου 2019
Ένα από τα αριστουργήματα της ιταλικής Αναγέννησης που θεωρείτο χαμένο από τον Β′ Παγκόσμιο Πόλεμο, πιθανώς εντοπίστηκε, παρότι οι διαδικασίες ταυτοποίησης είναι σε εξέλιξη.
Πρόκειται για τη «Μαγδαληνή που διαβάζει ξαπλωμένη» του Κορέτζο, ίσως του σημαντικότερου εκπροσώπου της Σχολής της Πάρμας, στου οποίου τον χρωστήρα οφείλονται τα αριστουργηματικά έργα στον θόλο του Καθεδρικού Ναού της Πάρμας, αλλά και οι παγανιστικές θεές, όπως η ‘Δανάη’ στη Βίλα Μποργκέζε της Ρώμης.
Ένας από τους σπουδαιότερους μελετητές του αναγεννησιακού «μαέστρου», ο καθηγητής Ντέιβιντ Εξερτζιάν, ανακάλυψε και μελέτησε τον επανεμφανισθέντα πίνακα και εξέθεσε τα συμπεράσματά του σε ένα εμπεριστατωμένο δοκίμιο, που δημοσίευσε στο Burlingrton Magazine τον περασμένο Ιούλιο.
Μέχρι σήμερα, ο κόσμος της Τέχνης πίστευε πως ο πίνακας που παριστά τη Μαγδαληνή -και θεωρείται επαναστατικός λόγω της στάσης και του νατουραλισμού στην απόδοση του μοντέλου του-, ήταν το αυθεντικό έργο του Κορέτζιο, το οποίο εξαφανίσθηκε από την Πινακοθήκη της Δρέσδης το 1945.
Ο Εξερτζιάν ανακάλυψε έγγραφο που πιστοποιεί πως ο πίνακας, που αρχικά ανήκε στις συλλογές του δούκα της Μόντενα και κατόπιν κατέληξε στη Δρέσδη, είναι στην ουσία ένα αντίγραφο, διά χειρός του μανιεριστή Τοσκάνου ζωγράφου Αλεσάντρο Αλόρι.
Συνεπώς, η ανακάλυψη είναι διπλή: πρώτον, γιατί όχι μόνον ανακαλύφθηκε ξανά ένα χαμένο αριστούργημα, αλλά κυρίως γιατί το θεωρούμενο ως χαμένο αυθεντικό έργο αποκαλύφθηκε πως είναι αντίγραφο, εκτελεσμένο από τον χρωστήρα ενός ζωγράφου κατοπινού αιώνα. Το άγνωστο έως τώρα έργο που παρουσιάζεται στο Burlington Magazine δεν είναι επίσης ο χαμένος πίνακας της Δρέσδης, διότι είναι ζωγραφισμένο πάνω σε χάλκινη επιφάνεια, ενώ το πρώτο ήταν σε ξύλινη. Επιπλέον, στον ανακαλυφθέντα πίνακα εμφανίζονται στο βάθος λεπτομέρειες με φυτά, ή ένα πλοίο (αναφορά στο θρυλούμενο ταξίδι της Μαγδαληνής στην Προβηγκία), που δεν είναι ορατά στις ασπρόμαυρες φωτογραφίες που υπάρχουν από το απωλεσθέν έκθεμα της Δρέσδης.
Ο πίνακας που ανακαλύφθηκε ανήκει σε ιδιώτη συλλέκτη και αρχικά θεωρείται πως ανήκε σε μία από τις ισχυρότερες και πιο καλλιεργημένες γυναίκες της ιταλικής Αναγέννησης: στην Ισαβέλλα ντ′ Έστε, μαρκησία της Μάντοβας. Η ίδια θρυλείται πως παρήγγειλε τον πίνακα έπειτα από μία επίσκεψή της στο παρεκκλήσι του Σαιντ-Μπομ στη Γαλλία, όπου σύμφωνα με την παράδοση η Μαγδαληνή ασκήτευσε και πέθανε. Κατόπιν πέρασε στην κατοχή της Βιτόρια Κολόνα, μαρκησίας της Πεσκάρα, ποιήτριας και στενής φίλης του Μιχαήλ Άγγελου. Στη συνέχεια, οι πηγές αναφέρουν πως ο πίνακας περιλαμβανόταν στη συλλογή της οικογένειας Γκάντι στη Φλωρεντία, όπου ο Αλεσάντρο Αλόρι ζωγράφισε πολλά αντίτυπά του.
Πλέον, οι ελπίδες εναπόκεινται στην ταυτοποίηση του πίνακα και από τη μελέτη και άλλων ειδικών και την εξέτασή του με τεχνολογικά μέσα, ώστε να σταθεί δυνατόν να εκτεθεί και πάλι στο κοινό.
Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ
Σχετικά
"Πρόσωπα Αρμενίων": Η αριστουργηματική έκθεση του Khaldoon Daoud στη Λάρνακα
Στο πλαίσιο της Ημέρας Μνήμης της Γενοκτονίας των Αρμενίων ο Khaldoon Daud παρουσιάζει το έργο του με τίτλο:“Πρόσωπα Αρμενίων”.
Περιπλανώμενη: Μια έκθεση – ταξίδι σε εικόνες, συναισθήματα και αλήθειες
Η έκθεση της Ανθούλας Σημαδιακού, είναι ένα ταξίδι πλούσιο σε εικόνες, συναισθήματα και αλήθειες
Η ολλανδική τέχνη έρχεται στην Κύπρο μέσα από τη νέα γκαλερί της Λευκωσίας
Την Πέμπτη το grand opening
"Dear Cyprus", με έργα από 31 καλλιτέχνες
Η έκθεση εξερευνά την πλούσια ιστορία και την πολύπλευρη ταυτότητα της Κύπρου μέσα από τις πινελιές και τις συγκινητικές αφηγήσεις των 31 καλλιτεχνών
Συγχρονίζοντας την Ιστορία: Έκθεση της Τούλας Λιασή στη Δημοτική Πινακοθήκη Λάρνακας
Θα παρουσιαστούν περισσότερα από 55 εικαστικά έργα (πίνακες, φωτογραφίες, βίντεο, και εγκαταστάσεις)
Η έκθεση RE:SOURCE 2.0 ανακοινώνει τη λίστα των καλλιτεχνών
Όλοι οι συμμετέχοντες επιλέχθηκαν προσεκτικά από περισσότερες από 100 ανοιχτές αιτήσεις κλήσεων
Έκθεση φωτογραφίας στο Λονδίνο για την πριγκίπισσα Νταϊάνα
Η έκθεση θα έχει εμβληματικές φωτογραφίες αλλά και προσωπικές στιγμές της πριγκίπισσας Νταϊάνα
RE:SOURCE 2.0: Η έκθεση που συνδέει την οικολογία με τη σύγχρονη τέχνη επιστρέφει
Από τις 17 Μαΐου έως τις 21 Μαΐου 2024, στο The Warehouse by ITQuarter
"Origins": Έκθεση με τους καταξιωμένους καλλιτέχνες Στας Παράσχου, Μαργαρίτα Παράσχου και Αιμίλιο Κουτσοφτίδη
Μια έκθεση τριών γενεών στο Minthis
Oμαδική έκθεση με θέμα "Αστική Ζωή & Τοπίο"
13 καλλιτέχνες εξερευνούν το αστικό περιβάλλον και τις ζωές των ανθρώπων σε πολυσύχναστες πόλεις
Τριήμερο εξειδικευμένο εργαστήρι χαρακτικής στο Μουσείο Χαρακτικής Χαμπή
Χειροποίητο χαρτί και έγχρωμο χαρακτικό
Εγκαίνια για την έκθεση "Τρεις Φωτογραφικές Διαδρομές-Λευκωσία: Άνθρωποι και Τόποι" στο Λεβέντειο Μουσείο
Πρόκειται για την πρώτη κατά σειρά έκθεση της τριλογίας η οποία θα παραμείνει ανοιχτή έως τις 19 Μαΐου 2024,